Eén van de succesfactoren van Augmented Reality is het Bizarre-effect. Een AR toepassing maakt het mogelijk de communicatie een verrassende ‘move’ te geven.

Deze vooruitstrevende toepassing verrijkt op een verrassende wijze aan de werkelijkheid objecten of informatie toe te voegen, offline publicaties komen tot leven! Fantasie wordt werkelijkheid: een stimulans voor creatieve uitingen. Augmented Reality maakt het mogelijk om infomatie en functies te integreren aan een offline communicatie, waardoor de attractiewaarde sterk wordt verhoogd (verhoging van de beleving/’experience’ van de gebruiker).

Een AR toepassing is meer dan een gimmick. De toepassingen zijn breed en voor verschillende doelgroepen interessant. Naast het verhogen van attractiewaarde en beleving van de gebruiker kunnen AR toepassingen met een bepaald doel en functie worden ingezet. In de eerste plaats is Augmented Reality lekker hip. Maar AR toepassingen kunnen ook functioneel worden toegepast. Naast marketingtool kan AR worden gebruikt voor bepaalde instructies of als onderdeel van een presentaties gebruikt worden. Afhankelijk van de de creativiteit van de maker en het doel van de communicatie zijn de toepassingsgebieden voor Augmented Reality zeer groot.